Polska: Opole

Marta Magdalena Lelek

Na pięciolinii

Marta Magdalena Lelek – skrzypce

Marta Magdalena Lelek jest uważana za jedną z najlepszych i najciekawszych polskich skrzypaczek. Recenzje podkreślają jej piękny dźwięk, muzykalność, energię, doskonałą technikę i wdzięk. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 9 lat w klasie skrzypiec Prof. Pawła Puczka – Kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Katowicach. Później, kontynuowała naukę pod kierunkiem Antoniego Cofalika, zdobywając w tym czasie nagrody i wyróżnienia. Doskonaliła również swoje umiejętności pod kierunkiem Prof. Wandy Wiłkomirskiej (klasy mistrzowskie w Zakopanem) oraz Prof. Jose Luisa Garcii Asencio. Studia wyższe podjęła w 1999 roku, w prestiżowej the “Guildhall School of Music & Drama” w Londynie, w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Śmietany. W 2003 uzyskała tytuł Bmus with Honours a dwa lata później the Master Degree with Distinction in Performance. Po uzyskaniu tytułu magistra, została na uczelni jako Fellow (adiunkt). Jako studentka, miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem Sir Colina Davisa, Maestro Jordi Savalla, the “Takacs Quartet” i wielu innych.

Jako solistka, współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Charles Olivieri-Munroe, Claude Villaret, Volodymir Sirenko, Hobart Earle, Natalia Ponomarchuk, Łukasz Borowicz, Paweł Przytocki, Mirosław Jacek Błaszczyk, Wojciech Michniewski, Cesario Costa, Mario Mateus, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Jerzy Salwarowski, Igor Verbitsky, Young Chil Lee. Występowała w tak renomowanych salach jak St. James's Palace czy the “Bolivar Hall” w Londynie, “Palacio Pardo” i “Teatro Real” w Madrycie, na Zamku Królewskim w Warszawie czy w “Atmie” Karola Szymanowskiego. Występowała również podczas Gali Szczecińskiej. Występowała z większością Polskich Filharmonii (m.in. Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Podlaskiej, Bałtyckiej) Była solistką Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (I koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego w II etapie konkursu).

Jest propagatorką muzyki kompozytorów angielskich, co odzwierciedla jej repertuar, który oprócz “klasycznych” koncertów zawiera koncerty skrzypcowe Williama Waltona, Benjamina Brittena oraz Vaughan'a Williamsa. W 2007 roku grała polskie premiery tych koncertów z Tadeuszem Wojciechowskim, Michałem Nesterowiczem i Mirosławem Jackiem Błaszczykiem (orkiestry Filharmonii Śląskiej i Bałtyckiej). Poza wymienionymi koncertami, w jej repertuarze znajdują się koncerty skrzypcowe Albana Berga (Pamięci Anioła), Davida Tukici, Samuela Barbera op.14, Ferrucio Busoniego, Yevgena Stankovycha nr.2 Obecnie, wybitny młody kompozytor – Karl Fiorini, pisze dla Marty Magdaleny Lelek i jej dedykuje, swój drugi koncert skrzypcowy. Premiera tego dzieła odbędzie się w maju 2012 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku. Tydzień po premierze koncertu skrzypcowego nr.2, Marta Magdalena Lelek ma w planach nagranie płyty CD z oboma koncertami skrzypcowymi Karla Fioriniego.

Najbliższe plany koncertowe Marty Magdaleny Lelek to miedzy innymi występy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Krakowie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej, OAB (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej w Krakowie) Wrocławskiej (koncert skrzypcowy Williama Waltona pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka) , Lubelskiej, Podlaskiej (z maestro Wojciechem Michniewskim), Radomskiej, Łódzkiej, Śląskiej, Rzeszowskiej, Pomorskiej (z Maestro Tadeuszem Wojciechowskim), Sudeckiej (Koncert skrzypcowy Albana Berga pod batutą maestro Cesario Costy), Częstochowskiej, Kaliskiej, Opolskiej, Zielonogórskiej, Koszalińskiej, Zabrzańskiej, Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, Zamojskiej. Z najbliższych planów koncertowych artystki za granicą (sezon 2011/2012) warto wymienić koncerty z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Odessie, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Dnipropetrovsku oraz Doniecku. W Meksyku - koncerty z Orquestra Sinfonica del Estado de Mexico (koncert skrzypcowy Benjamina Brittena pod batutą maestro Antoniego Wita) oraz Orquestra de Camara de Morelos. Tajlandii – z Narodową Orkiestrą Symfoniczą Tajlandii w Bangkoku, W Portugalii - koncerty z Orquestra do Norte oraz Orquesta Sinfonica de Gaia. Rosji – koncert z Orkiestra Symfoniczną Filharmonii w Woroneżu, Włoszech – koncerty z Orchestra Sinfonica Citta di Grosseto i San Remo Philharmonic Orchestra , w Republice Czeskiej – Marianskie Laznie Philharmonic Orchestra (pod batutą Mario Mateusa), Hiszpanii – z Chopin Chamber Orchestra (Reus), na Kubie - z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Kuby w Hawanie, w Izraelu.

Marta Magdalena Lelek była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Kultury Polskiej, the Corporation of London, the Myra Hess Trust (Londyn), the Worshipful Company of Musicians (Londyn), the Cripplegate Foundation (Londyn).

Marta Magdalena Lelek gra na węgierskich skrzypcach (Janos Spiegel – Budapest 1926)

 Recenzje z koncertów:
“...Owacjami na stojąco melomani dziękowali skrzypaczce Marcie Lelek za przepiękne wykonanie koncertu skrzypcowego d-moll Jeana Sibeliusa. Do oklasków dołączył się Stefan Fraas, niemiecki dyrygent, który w tymże koncercie poprowadził orkiestrę...”
“...Marta Lelek, studentka i stypendystka renomowanej londyńskiej uczelni, zachwyciła doskonałą techniką , różnorodnością dźwiękową oraz specyficzną niemal dziewczęcą delikatnością niezwykle pasującą do klimatu “północnej” zimno – namiętnej muzyki fińskiego kompozytora – Sibeliusa. Orkiestra świetnie dopasowała się do jej niemęskiej interpretacji. Precyzja i niemiecki “ordnung” Fraasa doskonale zaś z nią współgrał...”
“....Kilka minut pózniej na scenie pojawiła się Marta Magdalena Lelek, jedna z najlepszych polskich skrzypków młodego pokolenia. Wykonując trzyczęściowy koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika: Rubato, Adagio i Vivace, zagrała tak, jakby życzył sobie tego sam kompozytor. Ukazała publiczności swoją wrażliwość i wdzięk oraz energię i muzykalność, popisując się przy tym niezwykłą techniką. W dalszej części wieczoru publiczność wysłuchała znakomitego wykonania “Koncertu skrzypcowego” Samuela Barbera (w wyk. M.M.Lelek)....”
“...Solistka (M.M.Lelek) z właściwym sobie wdziękiem i finezją techniczną, krok po kroku odsłaniała całe piękno najeżonej trudnościami kompozycji..”. (koncert skrzypcowy Williama Waltona)

 Źródło własne artysty    FILHARMONIA OPOLSKA

www.filharmonia.opole.pl