Polska: Białystok

Eliza Proszczuk

Artystyczna "Złota rączka"

Eliza Proszczuk - urodziła się w 1980 roku w Białymstoku. Mieszka i pracuje w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2000-2006). Tytuł Magistra Sztuki otrzymała w roku 2006. W latach 2007-2009 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych Post St. Joost w Den Bosch, Breda na Wydziale Visual Arts. 29 czerwca 2009 uzyskała dyplom International Master of Fine Arts. W trakcie studiów przygotowała akcje artystyczną wokół przestrzeni Dworca Centralnego w Den Bosch pt: „Shortcuts” („ Na skróty”), a także brała udział w kilku wystawach indywidualnych i zbiorowych np: „Noc Muzeów”, SM’s Stedelijk Museum, Den Bosch (Holandia); “Bat Reel 2”, De Veemvloar, Amsterdam (Holandia); „Bat Reel”, Novylon, Antwerpia (Belgia); “B.a.d. Fundation”, Rotterdam (Holandia). 

Od października 2008 do kwietnia 2009 roku przebywała na rezydencji twórczej w ramach stypendium B.a.d. Fundation, w tym czasie realizowała projekt artystyczny dla Rotterdamu (dzielnica Charlois), a także stworzyła książkę artystyczną pt: „Infantile Hematology”. Książkę można było obejrzeć na wystawie/prezentacji “Monkeys on the Water”, Het Wilde Weten, Rotterdam (Holandia); na wystawie indywidualnej “B.a.d. Fundation”, Rotterdam (Holandia); na wystawie indywidualnej „Infantile Hematology”, Galeria XX1 , Warszawa. Artystka Uczestniczyła także w programie rezydencji twórczej Hommes Gallery w Rotterdamie. 

W 2010 roku otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wraz z Galerią Studio i Komuną Warszawa 2011 przeprowadziła i z realizowała projekt pt. „Pasiak“ w Warszawie. W tym samym  roku miała wystawę indywidualną „Widzisz tyle ile chcesz” w Galerii Promocyjnej w Warszawie, wystawę zbiorową „Gucio zaczarowany, ostatni obywatel Rzeczpospolitej Obojga Narodów” Galeria Pamienkalio, Wilno. W roku 2013 wspólnie z Kamilą Szejnoch brała udział w projekcie rezydencji twórczej SYB Holandia. W tym samym  roku z okazji festiwalu Kultury holenderskiej w Poznaniu w Galerii Arsenał przeprowadziła prezentację swoich działań artystycznych. W lutym 2014 r. brała udział w wystawie „Sztuka na Zamku” w Galerii Kordegarda w Warszawie. W czerwcu tego roku współtworzyła projekt artystyczno-terapeutyczny  z  antropolożką  Agnieszką Dudrak w Tibilisi, zakończony tam wystawą „Supra of Her own” w Galerii Nectar.

Od 2011 roku pracuje na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Sztuki Mediów jako asystentka profesora Sławomira Ratajskiego. W roku 2012 otworzyła przewód doktorski na tej uczelni. Od roku 2012 prowadzi zajęcia z arteterapii ze skazanymi kobietami w Areszcie Śledczym na Olszynce Grochowskiej tam też realizuje swój projekt doktorski.

 

Instalacja wizualno-dźwiękowa

Jelenie

Autor: Eliza Proszczuk dla Teatru Dramatycznego

15 lipca – 15 sierpnia 2014

Miejsce: Plac Defilad, trawnik przed wejściem do Teatru Dramatycznego

Jelenie mówiące o teatrze na Palcu Defilad? Dlaczego nie. Młoda warszawska artystka Eliza Proszczuk została zaproszona przez Teatr Dramatyczny do stworzenia instalacji wykorzystującej rzeźby jeleni będące elementami archiwalnej scenografii. Proszczuk pomalowała je na złoto i dała im głos. Zapytała warszawiaków o znaczenie teatru w ich życiu. Wywiady zostały wykorzystane przez artystkę w instalacji - rzeźby reagując na ruch, mówią głosami pytanych o teatr mieszkańców stolicy. 

Ideą projektu „Plac Defilad” jest stworzenie wysokiej jakości, wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej, przyciągającej zarówno mieszkańców, jak i turystów. Pierwszy etap projektu został zaplanowany na trzy lata. Teatr Dramatyczny postanowił w pierwszej kolejności odczarować swoje magazyny i udostępnić artystom rekwizyty z archiwalnych tytułów. Do współpracy przy pierwszej instalacji zaprosiliśmy młodą warszawską artystę Elizę Proszczuk, która zajmuje się sztuką wizualną.

„Poproszono mnie, bym wykorzystała element scenograficzny „jelenie” do swojej instalacji. Doszukałam się w tym pewnej przekory. Określenie „jeleń” w naszym obszarze kulturowym często używane jest w stosunku do ludzi naiwnych, dających się wykorzystać, którzy coś za nas robią. Pomyślałam, że mogłoby być interesujące, gdyby oddać głos złotym jeleniom. Na tej podstawie przeprowadziłam rozmowy z mieszkańcami Warszawy, ludźmi z różnych środowisk. Moje pytania dotyczyły znaczenia teatru w ich życiu. Kolor złoty nawiązuje zaś do starotestamentowego złotego cielca i do buddy, który niesie światłość i mądrość. Poza tym nawiązuje do architektury Pałacu Kultury. Poprzez swój kolor jeleń staje się bogato zdobioną rzeźbą monumentalną.” – opowiada Eliza Proszczuk.

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy